DIETY

NÍZKOENERGETICKÁ DIETA

Je to najrozšírenejšia dieta. Známa ako omezenie prísunu kilojaulov, rozdelenie jedla do niekoľkých menších dávok. Predtým sa počítali v kalóriách ale už podľa medzinárodných dohôd sa počíta v jauloch a ich násobkami. Ak narazíte na článok s potravinou kde sa ešte udávajú kcal , vynásobte ich hodnotu 4 krát a budete mať približnú hodnotu v kilojauloch. Pre základné stanovenie nízkoenergetickej diety vychádzame s dennej spotreby energie a tá má veľké romedzie, protože sme každý iní. Približné hodnoty udávam v tabulke:

  Priemerná denná spotreba v kilojauloch (kj)
  Deti 6-9 ročné 7100
  Deti 10-12 ročné 8400
  Dievčatá 12-14 ročné 9200
  Chlapci 12-14 roční 10900
  Dievčatá 15-16 ročné 10900
  Chlapci 15-20 roční 12500
  Muž ľahko pracujúci 10400
  Muž stredne ťažko pracujúci 12500
  Muž veľmi ťažko pracujúci 18900
  Žena ľahko pracujúca 8800
  Žena stredne ťažko pracujúca 10500
  Žena veľmi ťažko pracujúca 12500
  Športovci presahujú 20000

Ku znižovaniu hmotnosti treba prijímať stravu o 2 až 4 tisíc kilojaulov menej, než sú energetické požiadavky organizmu. Tie sú obvykle medzi 10 až 13 tisíc kilojaulov denne. Dôslodkom by mal byť úbytok váhy 0,5 až 1,0 kg týždenne. Takéto chudnutie je optimálne a odbúrava sa pri ňom tuk.


ODĽAHČOVACIE DNI

Odľahčovacie dni sú pre tých, ktorý sa snažia nepriberať, ale niekoľko krát za sebou gastronomicky z hrešia. Odľahčovacie dni majú nahradiť jednodennú hladovku u pacientov, ktorý hladovať nevydržia. Indikácia je podobná ako u hladovky. Jedálníček je zostavení s extrémne nízkym obsahom energie, denný príjem je 2600 kj. Na rozdiel od hladovky odľahčovacia dieta dodáva energiu, preto sa doporučuje ju robiť aspoň 3 dni po sebe.


CHARVÁTOVA DIETA

Patrí medzi prísne redukčné diety, ale organizmus neni náchylný na odbúravanie svalovej hmoty. Pri tejto diete by malo dôjsť k úbytku hmotnosti najmenej 1 kg týždenne, preto je veľmi populárna. Povolené je pri nej 4000 kj príjmu na deň. Je vnej presne odmeraní príjem cukrov 60 g na deň a 40 g na den bielkovín a tukov.


DOBERSKÉHO DIETA

Je založená na kontrastoch čo pomáha pri šokovaní organizmu, pokiaľ nechceme dosiahnúť nežiadúci pud sebazáchovy, keď organizmus nastaví metabolizmus tak že nedochádza k odbúravaniu.
Striedá sa deň tvarohový, ovocný, mäsový a tukový so zmiešanou dietou v 7 dennom cyklu.Dieta má priemerne prísun 4400 kj denne. Je veľmi úspešná a k jej výhodám patrí, že nevyvolávu stratu svaloviny. Nevýhodou je organizačná náročnosť prípravy stravy.


HOLLYWOODSKÁ DIETA

Je ostrá redukčná dieta, ktorá drasticky omezuje sacharidy a tuky. Je vhodná pri nárazovej liečbe alebo je možné ju zaradiť 2 až 3 týždne potom, keď sme prestali chudnúť pre bežnej redukčnej diete. V tedy opäť ovplyvní metabolizmus aby nešetril v pude sebazáchovy. Ale neni vhodná na dlhodobú dietu.
Nazýva sa aj dieta modeliek, pretože ich modelky používajú na rýchle zhodenie nadbytočnej váhy behom niekoľkých dní. Zhodí sa 3 kg behom 3 dní. Takéto schudnutie je strata tekutín a nie tukov.


NÍZKOSACHARIDOVÁ DIETA

Nízkosacharidová dieta, nazývaná ako bodová dieta. Je v určitom zmysle nefyziologická, vôbec nepočíta s energetickou hodnotou potravín, ale má vlastnú bodovú hodnotu pre potraviny. Jej základom je drastické omezenie sacharidov v potrave a prakticky neomezene prísun bielkovín a tukov. Ak ju skutočne dodržujeme je pomerne úspešná. Jej kladmy sú jednoduchosť, netrpí sa hladom a výsledky sa neprejavia okamžite. Treba ju dodržiavať niekoľko týždňov. Pro udržanie hmotnosti sa môže denne spotrebovať 60 bodov, pri odtučňovaní len 40 bodov.


DELENÁ STRAVA

Je to delenie živín známe už veľa rokov. Otázka výživy je tak zložitá, že ani odborníci nemajú naň rovnaký názor. Názor Rajka Dolečke je že ľudia chudnú preto, že znížia energetický príjem a nie preto, že jedia oddelene mäso a knedlík. Túto dietu zostavil lekár William Hay v 20 storočí. Je založená na princípe rozdelenia potravín do skupín podľa ich spracovania ľudským organizmom. Domieva sa že bielkoviny a sacharidy by sa nemali v jedálníčku vyskytovať súčasne, lebo vyžadujú odlišné tráviace podmienky. Čiže sa konzumuje každý deň len jeden druh napríklad mäso, ryby, ovocie, syr, zelenina, obilniny a podobne.


ZÓNOVÁ DIETA

Je veľmi populárna v zahraničí. Princíp je v správnom pomere sacharidov, tukov a bielkovín v každom jedle. Energetická hodnota je až na druhom mieste. Doporučuje sa časté jedenie v malých porciách, kľudne aj pred spaním. S pôsobuje metabolické zmeny. Každé jedlo musí byť nízkotučné s vysokým obsahom bielkovín a sacharidov a s nízkym glykemickým indexom. Jedálníček obsahuje množstvo zeleniny a ovocia. Zastúpene sú aj jednoduché sacharidy ako cestoviny, chlieb a ryža. Správny pomer sacharidov, bielkovín a tukov je 10:7:2 v každom jedle. Presným vyvážením každého jedla si telo dokáže udržať vyrovnanú hladiny inzulínu a môže rýchlejšie spalovať kalórie. Pri tejto diete s chudnete necelý 1 kg za týždeň.